Spis treści
No dobrze, stało się jesteśmy poszkodowani w wyniku kolizji, wypadku . Sprawca jest i przyznał się do winy i co dalej, gdzie dzwonić jak to będzie wyglądało ? W tym wpisie skupimy się tylko albo aż na szkodzie rzeczowej czyli uszkodzeniach samochodu. W jednym z kolejnych wpisów przybliżę kwestię odszkodowania, za szkody na zdrowiu i życiu uczestników wypadku !
Małe wprowadzenie
Czas jaki musimy poświęcić na naprawę naszego samochodu może być krótki bądź długi, wszystko zależy od drogi jaką wybierzemy na zgłoszenie szkody i formy otrzymania odszkodowania .Przez cały proces likwidacji szkody należy pamiętać , żeby nie zmieniać opisu przebiegu zdarzenia oraz zakresu uszkodzeń pojazdu poniesionych w tym konkretnym zdarzeniu drogowym. Ubezpieczyciele , a w szczególności rzeczoznawcy mają różne metody pomiarowe i weryfikacyjne ,potrafią udowodnić nam składanie nieprawdziwych wyjaśnień oraz próbę dołożenia innych drobnych uszkodzeń pojazdu ,które nie są wynikiem tego konkretnego zdarzenia. Próba wyłudzenia nie należnego odszkodowania to przestępstwo dlatego przestrzegam przed takimi pomysłami.
Droga do odszkodowania
Co do zasady należy pamiętać ,że odszkodowanie z polisy sprawcy czyli Odpowiedzialności Cywilnej potocznie OC należy się poszkodowanym. Natomiast sprawca zdarzenia o ile nie posiada polisy AC AutoCasco będzie naprawiał swój samochód z własnej kieszeni.
Po kolizji mając już oświadczenie bądź notatkę Policji dzwonimy zgłosić roszczenia na infolinię TU sprawcy numer infolinii znajdziemy na polisie sprawcy albo w internecie. Jeżeli potrzebujemy lawety żeby odholować nasz samochód do warsztatu, TU sprawcy musi nam wysłać lawetę. Jednocześnie jeżeli potrzebujemy auta zastępczego na czas naprawy również mamy prawo domagać się podstawienia auta zastępczego.
Kolejny krok to ocena szkód przez rzeczoznawcę TU sprawcy, odbywa się to zazwyczaj na trzy sposoby:
1) TU sprawcy poprosi nas o przesłanie zdjęć uszkodzeń pojazdu i na tej podstawie oceni poniesioną szkodę poniesioną przez nas i wypłaci odszkodowanie ( odradzam, to moje zdanie )
2) Likwidator z TU sprawcy umawia się z nami na oględziny w wybranym przez na miejscu i czasie ,na tej podstawie określi zakres uszkodzeń i prześle nam pocztą bądź na adres email kosztorys naprawy zaznaczam ,że to jest wstępny kosztorys jeżeli w toku naprawy wyjdą inne konieczne naprawy, należy wezwać rzeczoznawcę TU do ustosunkowania się do kolejnych uszkodzeń będących wynikiem kolizji. Oczywiście warsztaty to wiedzą.
3) Odstawienie/odholowanie samochodu do ASO Autoryzowanej Stacji Obsługi marki naszego samochodu np. mam Opla do do Opla mam Renault do do Renault ,oczywiście możemy też wybrać ASO innej marki. Odstawienie auta do ASO ma tę zaletę ,że zazwyczaj jeden pracownik jest przeszkolony do robienia kosztorysów naprawy dla TU i po prostu przyspiesza to proces naprawy samochodu.
Formy wypłaty odszkodowania
Co do zasady mamy trzy formy wypłaty odszkodowania :
1) gotówkowa – TU sprawcy na podstawie zdjęć pyta nas czy np. 2000 zł wystarczy nam jako odszkodowanie, należy tutaj pamiętać i dopytać czy przyjęcie pieniędzy nie zamyka nam drogi do dalszych roszczeń rzeczowych .Czasami z pozoru nie wielka szkoda kryje pod elementami karoserii poważne uszkodzenia niewidoczne dla oka i kwota przykładowych 2000 zł może nie wystarczyć na naprawę. Do wypłaty propozycji gotówkowej niektóre TU wymagają podpisania ugody, a co za tym idzie nie będziemy mogli rościć o więcej pieniędzy jeżeli taką ugodę podpiszemy!!
2) gotówkowa kosztorysowa – TU na podstawie zdjęć i wizyty rzeczoznawcy sporządza kosztorys naprawy ,w kosztorysie ujmuje wszystkie widoczne i uprawdopodobnione uszkodzenia pojazdu , określa cenę zakupu uszkodzonych części, cenę i ilość roboczogodzin potrzebnych na naprawę ,wymianę uszkodzonych elementów oraz lakierowanie uszkodzonych elementów .
Powiedzmy ,że na kosztorysie dostajemy propozycję 2500 zł , z takim kosztorysem mamy dwa wyjścia. Pierwsze udajemy się do warsztatu i pokazujemy go mechanikom, oni ocenią czy jest możliwe przeprowadzenie naprawy pojazdu za daną kwotę pieniędzy jeżeli tak to naprawiamy,kiedy na etapie naprawy pojawią się kolejne uszkodzone elementy należy wezwać rzeczoznawcę z TU sprawcy do powtórnych oględzin . Drugie możemy wziąć pieniądze i próbować na własna rękę naprawiać pojazd, jeżeli okaże się ,że pieniędzy zaczyna brakować na podstawie faktur zakupu części i elementów niezbędnych do naprawy możemy dochodzić od TU dodatkowych środków na naprawę ale musi to być wszystko udokumentowane rachunkami i fakturami.
3) bezgotówkowa – wstawiamy auto do wybranego ASO lub warsztatu i informujemy TU sprawcy ,że cedujemy odszkodowanie na dany podmiot celem wykonania kompleksowej naprawy naszego samochodu. Zaletą tej formy naprawy jest to ,że ASO bądź warsztat kontaktuje się z TU i określa koszty związane z naprawą , a my spokojnie jeżdżąc autem zastępczym czekamy na odebranie naszego naprawionego samochodu. Osobiście polecam te formę naprawy samochodu po szkodzie.
Zapowiedz wpisu odwołanie od wyceny i szkoda całkowita
W jednym z kolejnych wpisów przybliżę kwestię czym jest szkoda całkowita oraz to jak przygotować odwołanie od wyceny rzeczoznawcy. Postaram się wyjaśnić skąd biorą się czasami diametralne różnice w wycenie rzeczoznawcy a finalnych kosztach naprawy pojazdu…
Podsumowanie
Chciałbym ,żebyście nie musieli korzystać z informacji zamieszczonych powyżej jednak warto mieć wiedzę co w takiej sytuacji zrobić . Wiedza może nie przyda się wam ale komuś z waszych bliskich bądź znajomych zawsze będziecie mogli podpowiedzieć jak postępować i do czego macie prawo po szkodzie.
Zapraszam do zadawania pytań i komentowania, chętnie odpowiem.