Spis treści
Już dawno temu w 2009 roku jak zacząłem pracować jako agent wyłączny TU usłyszałem od kliku klientów ,że jak będą mieć szkodę komunikacyjną to mają się udać właśnie do ubezpieczyciela ,u którego wykupili ubezpieczenie OC = to nie była prawda, taki mit krążący wśród ludzi utrzymywał się przez pewien czas ale idzie ku nowemu i czy coś się zmieniło ?
Słowem wstępu
Niedawno 01.04.2015 wprowadzono system BLS- Bezpośrednia Likwidacja Szkód w wolnym tłumaczeniu część TU opisane w dalszej części wpisu zgodziły się wypłacać odszkodowanie za szkodę ,którą wyrządził nam ktoś ubezpieczony w innym TU , na podstawie tego, że wykupiliśmy polisę OC lub AC u swojego ubezpieczyciela. Wcześniej zawsze wiązało się to, ze zgłoszeniem szkody u Ubezpieczyciela sprawcy, co czasem potrafiło człowieka delikatnie mówiąc wyprowadzić z równowagi.
Tomasz Tarkowski, członek zarządu PZU, tłumaczy: „Nie chcemy generować wzrostu kosztów, żeby nie przekładało się to na wielkość składki. Tymczasem system oparty o koszty rzeczywiste może spowodować, że ubezpieczyciel, do którego zgłasza się poszkodowany nie będzie miał motywacji, by pilnować kosztów, ponieważ koszty będą obciążały jego konkurencję”. P.S. Koszty zawsze ktoś musi ponieść czytaj klient.
Kto ma i kiedy opcję BLS
Poniższa tabela zaczerpnięta z portalu superpolisa.pl wyczerpuje na chwilę obecną jak przedstawia się BLS w Polsce.
Czym co do zasady ma być BLS
Ma działać na rynku i odpowiadać za likwidacje do 83% szkód komunikacyjnych z OC, czy tak będzie czas pokaże. Każdy kto choć raz miał szkodę wie ,że żadna taka sytuacja nie należy do przyjemnych, ale może coś się zmieni i usprawni to proces odzyskania tego co mieliśmy przed kolizją/wypadkiem i zadośćuczyni temu co nam się przytrafiło po szkodzie.
Ograniczenia BLS w Polsce
Na bezpośrednią likwidację szkód nie można liczyć, jeżeli wystąpiła przynajmniej jedna z następujących okoliczności stan prawny na 18.09.2015 :
- podczas kolizji/wypadku jakiś człowiek odniósł obrażenia
- łączna wartość szkody przekracza 30 000 zł, jednak nie zawsze to zależy od danego TU i procesu likwidacji szkód
- pojazd sprawcy jest zarejestrowany za granicą
- wypadek miał miejsce poza granicami kraju
- sprawca posiada polisę OC wykupioną u jednego z zagranicznych ubezpieczycieli
- w kolizji/wypadku uczestniczyły więcej niż dwa pojazdy
- poszkodowany lub sprawca zakupił ubezpieczenie od firmy, która jeszcze nie uczestniczy w krajowym systemie BLS
Czy to coś zmienia jeżeli jestem poszkodowany ?
Klienci czyli my powinniśmy wiedzieć, że system BLS- bezpośredniej likwidacji szkód nie wpływa na zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela z OC sprawcy. Dlatego osoba wybierająca BLS może liczyć na taką samą wysokość odszkodowania ,jak kierowca likwidujący szkodę w tradycyjny sposób, czli zgłaszam się do TU sprawcy i otrzymuję odszkodowanie za poniesione szkody.
Podsumowanie
Można odnieść wrażenie, że BLS jest czymś co niewiele zmienia , jednak moim zdaniem idzie ku lepszemu dla poszkodowanych. Po zapoznaniu się ze szczegółami modelu opracowanego przez TU i PIU, bardzo dobre jest to ,że ubezpieczyciele chcą bardziej dbać o klientów oraz dopasować usługi do ich potrzeb. Likwidacja z BLS w moim TU ,może usprawnić proces likwidacji szkód czas pokaże.
Proszę o wasze komentarze i pytania, chętnie odpowiem